Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Koronavirus og tiltak

Ta vare på din psykiske helse

Klikk for stort bildePandemien trekker ut i tid, og det kan tære på oss alle. Det er derfor viktig at du tar litt ekstra vare på deg selv. Her er noen råd om hvordan du pleier din psykiske helse:

Trenger du noen å snakke med? Det er mange som kan hjelpe deg!

 

  1. Både om du er alene eller har familien rundt deg, så hjelper det å få en struktur på dagen. Ha en normal døgnrytme, veksle mellom aktivitet og pauser, og skill på hverdag og helg. Rådet gjelder om du er ute av arbeidslivet, har hjemmekontor, er skoleelev eller er i arbeid under uvante betingelser. Skriv gjerne dagsplaner eller ukeplaner.
  2. Oppretthold relasjonene dine, for eksempel gjennom videosamtale (se hvordan du gjør det). Ikke glem å kontakte de som er alene. Hvis du ikke har så mange å snakke med, kan du få en telefonvenn gjennom frivilligsentralen.
  3. Reguler mengden informasjon fra media, det er viktig å følge med, men det bør ikke være hele tiden, og ikke rett før leggetid. Gi deg selv mulighet til å roe ned og fylle hodet med andre ting.
  4. Hold deg i fysisk aktivitet. Det er fint å bevege seg ute, slik at du får frisk luft. Så lenge du følger smittevernrådene (avstand, antall sammen), kan du godt være ute i frisk luft. Hvis du ikke kan gå ut, finnes det mange måter å trene hjemme på. Indre Fosen fysioterapi har liggende ute gratis treningstimer på Facebook. 
  5. Gjør noe fint for andre! Det å gi aktiverer områder i hjernen som er ansvarlig for lykke, belønning og velvære. Når vi flytter oppmerksomheten bort fra oss selv, så kan det redusere negative tanker og stress. Gjennom frivilligsentralen kan du hjelpe andre i lokalsamfunnet ditt. 

Se råd til familier nederst i artikkelen. 

(Rådene er fra kommunepsykologene på Fosen, Rådet for psykisk helse og helsenorge.no)

Klikk for stort bildeHos frivilligsentralene kan du få en telefonvenn    

 

 

 

 

 

Tips til lystbetonte ting du kan gjøre

Les flere råd om koronahverdagen på helsenorge.no