Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Ta vare på din psykiske helse

Klikk for stort bildeDager med stengte dører til det vanlige hverdagslivet, kan tære på oss alle. Det er derfor viktig at du tar litt ekstra vare på deg selv. Her er noen råd om hvordan du pleier din psykiske helse:

Trenger du noen å snakke med? Det er mange som kan hjelpe deg!

 

  1. Både om du er alene eller har familien rundt deg, så hjelper det å få en struktur på dagen. Ha en normal døgnrytme, veksle mellom aktivitet og pauser, og skill på hverdag og helg. Rådet gjelder om du er ute av arbeidslivet, har hjemmekontor, er skoleelev eller er i arbeid under uvante betingelser. Skriv gjerne dagsplaner eller ukeplaner.
  2. Oppretthold relasjonene dine, for eksempel gjennom videosamtale (se hvordan du gjør det). Ikke glem å kontakte de som er alene. Hvis du ikke har så mange å snakke med, kan du få en telefonvenn gjennom frivilligsentralen.
  3. Reguler mengden informasjon fra media, det er viktig å følge med, men det bør ikke være hele tiden, og ikke rett før leggetid. Gi deg selv mulighet til å roe ned og fylle hodet med andre ting.
  4. Hold deg i fysisk aktivitet. Det er fint å bevege seg ute, slik at du får frisk luft. Så lenge du følger smittevernrådene (avstand, antall sammen), kan du godt være ute i frisk luft. Hvis du ikke kan gå ut, finnes det mange måter å trene hjemme på. Indre Fosen fysioterapi gir gratis treningstimer på Facebook. 
  5. Gjør noe fint for andre! Det å gi aktiverer områder i hjernen som er ansvarlig for lykke, belønning og velvære. Når vi flytter oppmerksomheten bort fra oss selv, så kan det redusere negative tanker og stress. Gjennom frivilligsentralen kan du hjelpe andre i lokalsamfunnet ditt. 

Se råd til familier nederst i artikkelen. 

(Rådene er fra kommunepsykologene på Fosen, Rådet for psykisk helse og helsenorge.no)

Klikk for stort bildeHos frivilligsentralene kan du få en telefonvenn    

 

 

 

 

 

Tips til lystbetonte ting du kan gjøre

Fra helsenorge.no:

Råd til å mestre hverdagen i familien

Skoler og barnehager er stengt fordi alle må bidra til å begrense spredning av korona-epidemien. Det skaper bekymring og er stressende for mange familier. Her er noen råd som kan være til hjelp for å mestre den nye hverdagen:

  • Det er lurt å opprettholde normale rutiner for måltider og leggetider.
  • I løpet av det som er vanlig skoletid, anbefales det at barna gjør skolearbeid, tegner, leser eller lytter til bøker, og sørger for å være ute i frisk luft uten å være tett på andre.
  • Fokuser på positive ting familien kan gjøre sammen – slik som å se film, høre på musikk, lese sammen, gå en tur eller spille spill. Pass på at dere samles rundt felles måltider.
  • Husk at du er en rollemodell for barna. Hvordan du håndterer stress, hvordan dere voksne snakker om sitasjonen, og hvordan dere reagerer, påvirker barna.
  • Følelser som redsel, panikk, tristhet og ensomhet er normale reaksjoner i slike spesielle situasjoner. Barn er sensitive for voksnes følelser, og det er bedre å være åpen om følelsene sine enn å skjule dem.
  • Barn reagerer på forskjellige måter. Noen kan virke uberørt når du snakker med dem, men vise bekymring senere. Vær særlig oppmerksom på kvelden og natten. Mange barn blir ekstra engstelige da.
  • Det er viktig å holde seg orientert, men det kan være lurt å begrense bruken av sosiale media og lignende hvis det fører til økt stress og unødig redsel.
  • Søk støtte hos andre – Ikke vær redd for å be om hjelp.

Snakk om hva dere skal gjøre i familien dersom noen føler seg dårlig og blir syk. Dersom det blir aktuelt med karantene: forklar hva det betyr og snakk om hva dere kan gjøre for at det skal bli så hyggelig som mulig.