Retningslinjer for praktisering av jordlov og konsesjonslov

De siste års endringer i jordlov og konsesjonslov har gitt økt handlingsrom til kommunene. Dette gir grunnlag for stor grad av politisk skjønn i saksbehandlingen.

I samsvar med kommuneloven av 22.06.2018 og delegasjonsreglement i Osen kommune, vedtatt i Osen kommunestyre i sak 15/21 av 17.03.2021, er saksbehandlere i Utvikling og miljø delegert myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker og i type saker som ikke er av prinsipiell betydning (kurante saker) innenfor eget fagområde, hvor ikke annet følger av lov eller avgjørelsesmyndighet er delegert til annet organ.

Ved å fastsette retningslinjer for behandling etter jord- og konsesjonslov, kan man sikre mest mulig lik og forutsigbar behandling av enkeltsaker, sikre politisk forankring og oppnå effektivitet i saksbehandlingen. Retningslinjene gir også grunnlag for å få en prinsipiell drøfting av den lokale tilpasningen, og dermed sikre politisk forankring ved behandling av saker.