Kommunen har et grunnleggende ansvar for å ivareta velferden, sikkerheten og tryggheten til alle sine innbyggere, tilreisende, og andre som oppholder seg i kommunen til ethvert tidspunkt.
Det innebærer å være forberedt på å håndtere enhver uønsket hendelse/krise som oppstår i kommunen.
Hvis det skjer en stor ulykke eller en annen alvorlig hendelse vil kommunedirektøren beslutte at kriseledelse etableres. Avhengig av hendelsens omfang samarbeider kommunen med andre relevante samfunnssikkerhets- og beredskapsaktører i krisehåndteringa, slik som politi, brann og ambulanse.
Kriseledelsens består av
- Kommunedirektør - Kriseleder
- Personal- og kommunikasjonssjef - Beredskapskoordinator
- Ordfører
- Helse- og omsorgssjef
- Oppvekstsjef
- Arealsjef
- Økonomisjef
- Kommunikasjonsrådgiver
- Politikontakt
Eksempler som trolig aktiverer kriseledelsen er:
- Naturkatastrofer som flom, jordras eller pandemi
- Ulykker som omfattende brann, vannbåren smitte, kollaps av bygg og anlegg, langvarig bortfall av strøm eller radioaktiv stråling
- Tilsiktede hendelser som omfattende vold, gisselsituasjon eller terror
Publisert 19.04.2023 13:33
Sist endret 19.04.2023 13:35