Din nettleser er for gammel. Vennligst oppgrader nettleseren din eller last ned en alternativ nettleser som Google Chrome eller Firefox.

Velkommen til Indre Fosen kommunes digitale tjenesteportal

Her kan du søke om kommunale tjenester, følge saken din, kontakte saksbehandler, ettersende dokumenter og klage på vedtak. Les mer om portalen. 

Slik bruker du Rettpåsak

Rettpåsak er Fosen-kommunenes digitale tjenesteportal for innbyggere og næringsliv. 

1) Velg tjeneste

I menyen på forsiden av Rettpåsak, finner du alle tjenestene du kan søke om. Noen tjenester, f.eks. omsorgstjenester, barnevern og pedagogisk-psykologisk tjeneste, kan du foreløpig ikke søke om via Rettpåsak. Du finner ordinære skjema til disse tjenestene, som du kan fylle ut og sende til kommunen. 

2) Logg inn

For å fylle ut et digitalt skjema i Rettpåsak, må du logge inn via ID-porten. Her bruker du din elektroniske ID for å komme videre. Det vil si MinID, BankID, BankID på mobil, Buypass ID eller Commfides. Du kan lese mer om de ulike typene elektronisk ID, og hvordan du skaffer det her. 

Du kan også logge inn før du velger skjema. Da trykker du på den blå knappen som det står "logg inn" på. 

Hvis du ikke har personnummer, kan du velge å logge inn med e-post istedenfor elektronisk ID. Vær da oppmerksom på at du ikke vil kunne følge saken din inne i Rettpåsak-portalen. 

3) Fyll inn skjemaet

Når du logger inn med elektronisk ID, vil en del personopplysninger være ferdig utfylt. En del opplysninger må du legge til i skjemaet. Rubrikker merket med stjerne er obligatoriske. Det vil si at du ikke kommer videre, uten å fylle ut disse. De fleste skjemaene består av flere sider. Du trykker deg videre til neste side nederst i skjemaet.

Hvis du ikke rekker å fylle ut hele skjemaet, trykker du på lagre. Da kan du fortsette utfyllingen senere. Det påbegynte skjemaet vil du finne igjen når du logger inn, under fanen "Mine påbegynte skjema". 

4) Svar på søknaden

Når du sender inn skjemaet, vil en saksbehandler i kommunen motta den. Svaret vil du få i Rettpåsak og i din digitale postkasse

5) Status i saken

Når du logger inn i Rettpåsak og åpner fanen "Min saksgang", vil du finne dine søknader som er under behandling. Under fanen «Avsluttede saker» er dine saker som er ferdigbehandlet og dermed avsluttet.  Vi gjør oppmerksom på at du kun vil få opp søknader som du har sendt inn via Rettpåsak. 

6) Kommunikasjon med saksbehandler

Når du mottar brev fra kommunen, etter å ha søkt om en tjeneste, vil du enten få et vedtak som sier om du har fått innvilget tjenesten eller ikke, og hva det innebærer. I noen tilfeller må saksbehandleren ha flere opplysninger for å behandle søknaden. Kanskje har du også noen spørsmål til svarbrevet fra kommunen. 

Du kan da logge inn i Rettpåsak, og gå til fanen "Min saksgang". Her kan du ettersende vedlegg og sende inn spørsmål til saksbehandleren. Svaret fra saksbehandleren vil komme i din digitale postkasse og i Rettpåsak.

7) Klage på vedtak

Noen søknader har klagerett. Det vil si at du kan klage på det kommunen vedtar. Når du har mottatt et vedtaksbrev i din digitale postkasse, med informasjon om at du kan klage på vedtaket, logger du inn i Rettpåsak. Under "min saksgang", trykker du på dialog-lenken. Her vil du da få muligheten til å sende inn klage. 

8) Søke på samme tjeneste på nytt?

Når du logger inn i Rettpåsak, vil du se fanen "Mine innsendte skjema". Hvis du ønsker å bruke samme type skjema en gang til, velger du "bruk som mal". Da kan du justere opplysningene fra forrige gang, og sende inn på nytt. 

9) Organisasjoner

Du kan søke på vegne av din organisasjon gjennom ID-porten. Logg da inn som deg selv som privatperson via ID-porten, og velg om du representerer en organisasjon i selve skjemaet. Her må du fylle inn navnet på organisasjonen og organisasjonsnummeret.

Du vil kunne følge saken i Rettpåsak ved å logge inn som deg selv. Svar på søknaden kommer i din personlige, digitale postkasse. Svaret sendes også som kopi til Altinn og organsiasjonens digitale postkasse når organisasjonsnummeret blir oppgitt i søknaden. 

Gå tilbake til hovedsiden Rettpåsak

 

Gå til Indre Fosen kommunes hjemmeside.
 

Fant du det du lette etter? Kontakt oss via postmottak@indrefosen.kommune.no eller ring 74 85 51 00, hvis du ønsker at vi skal hjelpe deg til å finne informasjonen du leter etter. Ikke legg igjen personopplysninger i kommentarfeltet.
  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}
{{sprakVariabler[s.stegnavn] }}
Krever innlogging: {{skjemainfo.SkjemaNavn}}
{{sprakVariabler["LoggInnEpost"]}}
*Feil brukernavn eller passord. Vennligst prøv igjen.
*Brukernavn kan ikke være tom
*Passord kan ikke være tom

{{sprakVariabler["GlemtPassordTekst"]}}

*Epostadressen er ikke registrert

Du vil straks motta en e-post med kode. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

{{sprakVariabler["NullstillPassordTekst"]}}

Du vil snart motta en e-post med informasjon om aktivering av brukerkontoen din. Trykk på lenken i e-posten for å gå videre i prosessen

Kontoen din er nå aktivert, trykk på knappen under for å gå videre.

Aktiveringslenken du har trykket på er ikke lengre gyldig

  • {{sprak.SprakNavn}} {{sprak.SprakNavn}}