Forskrift om skoleregler for grunnskolene i Indre Fosen kommune

Forskrift om skoleregler for grunnskolene i Indre Fosen kommune

Hjemmel: Fastsatt av Utvalg for innbyggertjenester i Indre Fosen kommune 18.06.2025 med hjemmel i lov 9. juni 2023 nr. 30 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 14-1 andre ledd.   

1 § 1 Formål

Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 10-7 fastslår at skolene skal ha skoleregler. 

Indre Fosen kommunes skolesamfunn skal bidra til danning og utdanning av våre barn og unge. Dette skal foregå i rammene av inkludering, faglig og sosialt. Læringsmiljøet skal være preget av trygghet, trivsel, respekt og toleranse for hverandre. For å kunne inkludere alle faglig og sosialt er det viktig med klare rammer og verdier som skaper et trygt og godt skolemiljø for alle. 

Skolereglene skal være et sett fellesregler som har to hensikter. Det skal bidra til et godt og trygt skolemiljø, og reglene skal være dannende i møtet med samfunnets behov for regler og lover for et best mulig fungerende samfunn. 

Skolereglene gir informasjon om hva som forventes av eleven, og skal være grunnlag for vurderingen av elevens orden og adferd. Formålet med denne vurderingen er å bidra i sosialiseringsprosessen, skape et godt psykososialt miljø og informere om elevens orden og adferd. I tillegg beskrives konsekvenser hvis reglementet brytes. Skolens ansvar er å bidra i dannelsesprosessen av barn og unge gjennom samarbeid og i dialog med foresatte. 

2 § 2 Virkeområde

Skolereglene gjelder for alle grunnskolene i Indre Fosen kommune på skolens område i tidspunktet mellom start og slutt for skoledagen. 

Reglene gjelder også for skoleskyss og når skolen arrangerer underivsning på alternative arenaer som turer, forestillinger med mer. Da avtales tidspunktene for start og slutt mellom partene i forkant. 

Skolereglene kan få også få virkning i situasjoner nært tilknyttet skolen og hvor adferden kan påvirkes av skolesituasjonen for elevene. Det kan være hendelser på skoleveien og krenkelser som skjer utenfor skoletiden som er påvirket av skolesituasjonen for elevene. 

Skolereglene gjelder også den digitale adtferden. Det betyr at det som skjer på skolens intranett og sosiale medier vil kunne omfattes av skolereglene. 

Det forventes at alle følger generelle regler for god oppførsel. Dette er viktig for å skape et godt læringmiljø hvor alle trives. Skolereglene skal være gjenstand for samtaler gjennom hele skoleåret, noe som vil skape en god ramme og virke dannende for et skolemiljø. 

Skolen plikter å gjøre ansatte, elever og foresatte kjent med innholdet i skolereglene. Skolereglene skal gjennomgås ved skolestart hvert år og signatur skal foreligge på at dette er blitt formidlet til ansatte, elever og foresatte. 

3 § 3 Organisering og skoledemokartiet

Skolereglene for grunnskolene i Indre Fosen kommune er uterbeidet i et partssamarbeid mellom foresatte, elevene og skolene. 

Skoledemokratiet i skolene i Indre Fosen kommune er organisert gjennom at hver enkelt skole har et FAU, elevråd og samarbeidsutvalg. På kommunalt nivå har kommunene ungdomsrådet og et kommunalt FAU (KFAU). 

Denne organiseringen følger Opplæringslovens regler om skoledemokratiet og organisering av skoledemokratiet i § 10-4 og § 10-5.

4 § 4 Skoleregler

Elevene har plikt til å

  • Følge allmenne aksepterte normer for oppførsel på skolen
  • Bidra til at skolen har et trygt og godt læringsmiljø
  • Vise respekt og omtanke overfor alle i skolemiljøet
  • Følge skolereglene i sin helhet
  • Følge skolens regler for bruk av mobiltelefon
  • Levere mobilen sin til hotellet/skap eller annet skolen har som oppbevaring for mobiler

Eleven har rett til å

  • Bli kjent med skolereglene og hvilke konsekvenser brudd på disse medfører
  • Ha et trygt og godt læringsmiljø
  • Bli behandlet med respekt og omtanke
  • Slippe å bli utsatt for fysiske, psykiske, digitale og verbale krenkelser
  • Ha sine eiendeler i fred, bli kjent med reglene og hvilke konsekvenser brudd på disse medfører
  • Ta opp eventuelle saker gjennom klasseråd og elevråd
  • Bli tatt med på råd ved endringer av skolereglene
  • Bli hørt i saker som angår dem

Elevene viser god adferd ved å

  • Vise en positiv holdning til skolen og alle i skolesamfunnet
  • Vise hensyn og være hyggelig og høflig mot medelever og ansatte
  • Oppholde seg innenfor skolens eller undervisningens område
  • Vise repsekt for skolen og andres eiendeler
  • Respektere skolens regler for mobilbruk
  • Inkludere alle medelever i skoletiden
  • Be om hjelp av voksne når noen blir mobbet, truet eller krenket
  • Ta avstand fra mobbing og forsvarer den som blir mobbet
  • Bidra til en ryddig skole for alle

Adferd som ikke aksepteres og som fører til at tiltak iverksettes

  • Språkbruk, mobbing eller handlinger som sårer, truer eller krenker medelever, ansatte eller andre man møter i skoletiden
  • Brudd på skolens regler for bruk av mobil i skoletiden
  • Det å røyke, vape, snuse, være i besittelse av eller være påvirket av rusmidler
  • Være i besittelse av farlige gjenstander på skolens område
  • Jukse eller kopiere andres arbeid uten kildehenvisninger på skolearbeid, prøver og innleveringer, samt bruk av KI/AI når man ikke skal
  • Kopiere andres arbeid helt og fullt uten å vise egen kompetanse i skolearbeidet
  • Utøve skadeverk på andres eller skolens eiendeler eller bygninger
  • Gå utenfor skolens område uten at det er avtalt
  • Skulk/ ikke komme til avtalt time uten et hendelsesforløp som kan forklare at eleven ikke kommer til timen

5 § 5 Tiltak ved brudd på skolereglene

Hvis elevene bryter skolereglene, skal ett eller flere følgende tiltak iverksettes

  • Påminnelse ved regelbrudd for mindre alvorlige og ikke gjentakende lovbrudd, som glemte gymklær, lekser, stygg ordbruk med mer
  • Anmerkning hvis reglene brytes etter påminnelse eller ved alvorligere brudd på skolereglene
  • Eventuell innlevering av gjenstander som bryter skolereglene, inkludert mobil
  • Samtale med lærer og dialog med heimen ved gjentatte brudd eller alvorlige brudd på skolereglene
  • Samtale mellom elev og en i skoleledelsen ved bekymring rundt regelbrudd og elevens adferd
  • Møte mellom kontaktlærer, elev og foresatte
  • Varsel om nedsatt karakter i orden og adferd ved gjentatte regelbrudd, eller særs alvorlige brudd som seter andre elever eller ansatte i fare
  • Bortvising etter § 13-1 i opplæringsloven
  • Nedsatt karakter i orden og adferd
  • Pålegg om å rette opp skader som er begått
  • Krav om økonomisk erstatning, jfr. Lov om skadeerstatning

6 § 6 Saksbehandling

Elevens stemme og elevens beste er grunnleggende hensyn som skal tas med i all saksbehandling i skolen. Sanksjoner skal stå i forhold til bruddet med skolereglene, og elevens alder og forutsetning for å forstå egne handlinger skal tas med i betraktning når sanksjoner vurderes. 

Eleven skal alltid ha rett til å forklare seg. Dette betyr at før det blir tatt en beslutning om hvilke konsekvenser overtredelsen skal medføre, skal skolen legge til rette for at eleven blir hørt.

Skolen skal alltid informere foresatte om både hendelsen og reaksjoner skolen iverksetter. Oppfølging av eleven skal foregå i dialog mellom skolen, eleven og foresatte. Ved svært alvorlige hendelse kan skolebytte vurderes, jf opplæringslova § 13-2.

7 § 7 Straffbare forhold

Alle straffbare forhold vil meldes til politiet. Dette skjer i tillegg til skolens sanksjoner.

8 § 8 Generelle opplysnigner

Den kommunale forskriften om skoleregler for grunnskolene i Indre Fosen kommune er vedtatt av Indre Fosen kommune etter at det har vært på høring på skolene og skolenes rådsorganer, og til politisk høring i politiske utvalg. Behandling av brudd på skolereglene følger reglene i opplæringsloven, forvaltningsloven, og de allminnelige retningslinjer for god forvaltningsskikk. Dette vil også omfatte reglene om samarbeid med hjemmeti forskrift til opplæringsloven. Foresatte har klagerett i de tilfeller sanksjoner medfører enkeltvedtak. 

9 § 9 Ikrafttredelse og opphør

Denne forskriften trer i kraft 1. august 2025 og gjelder til forskriften endres eller oppheves. 

Til toppen