Forskrift om skoleregler for grunnskolene i Indre Fosen kommune

1 § 1 Formål

Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 10-7 fastslår at skolene skal ha skoleregler. 

Indre Fosen kommunes skolesamfunn skal bidra til danning og utdanning av våre barn og unge. Dette skal foregå i rammene av inkludering, faglig og sosialt. Læringsmiljøet skal være preget av trygghet, trivsel, respekt og toleranse for hverandre. For å kunne inkludere alle faglig og sosialt er det viktig med klare rammer og verdier som skaper et trygt og godt skolemiljø for alle. 

Skolereglene skal være et sett fellesregler som har to hensikter. Det skal bidra til et godt og trygt skolemiljø, og reglene skal være dannende i møtet med samfunnets behov for regler og lover for et best mulig fungerende samfunn. 

Skolereglene gir informasjon om hva som forventes av eleven, og skal være grunnlag for vurderingen av elevens orden og adferd. Formålet med denne vurderingen er å bidra i sosialiseringsprosessen, skape et godt psykososialt miljø og informere om elevens orden og adferd. I tillegg beskrives konsekvenser hvis reglementet brytes. Skolens ansvar er å bidra i dannelsesprosessen av barn og unge gjennom samarbeid og i dialog med foresatte. 

Til toppen