NAV Indre Fosen

NAV skal gjennom de sosiale tjenestene gi bedre levekår for vanskeligstilte og bidra til sosial og økonomisk trygghet som betyr at den enkelte får mulighet til å leve og bo selvstendig. NAV skal fremme overgang til arbeid, sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet.

Hvis du i en nødssituasjon og trenger rask kontakt med NAV-kontoret ditt kan du ringe vakttelefonen:

  • Tlf: 94 86 97 04, kl. 09.00-15.00

Åpningstider for drop-in:

Mottaket ved NAV Indre Fosen er stengt for drop-in fra og med 20.12.24 og inntil videre.

NAV.no

Oppfølging av ungdom er en prioritert oppgave i NAV. 1. juli 2023 ble det innført en ny ungdomsgaranti i NAV. Den skal sikre god og tett oppfølging av unge mellom 16 og 30 år som trenger hjelp til å fullføre utdanning og komme i arbeid. 

Opplysning, råd og veiledning

NAV sin plikt til å gi opplysning, råd og veiledning skal bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer. Hvis de ikke kan gi råd og veiledning, skal de så langt det er mulig sørge for at andre instanser gjør det. NAV kan gi råd og veiledning knytta til for eksempel.

  • Arbeids- og utdanningsspørsmål
  • Bolig, midlertidig botilbud (nødsituasjon)
  • Bostøtte- og tilskuddsordninger
  • Familie og samlivsutfordringer (ikke mekling)
  • Rus/henvisning til og samarbeid med rustjenesten
  • Sosiale utfordringer
  • Ytelses-spørsmål
  • Økonomisk rådgivning/gjeldsrådgivning

Søknad om økonomisk rådgivning får du hos NAV kontoret. Du kan også kontakte oss på telefon.

Gjeldsrådgivning

Hvis du har økonomiske problemer kan du søke gjeldsrådgiving hos NAV. De vil gjøre en enkel vurdering på om ditt problem er noe de kan bistå med på Nav-kontoret, eller om det er grunnlag for henvise til gjeldsrådgivninga i kommunen. Hvis du henvises til gjeldsrådgivninga i kommunen, vil du først å få et vedtak fra NAV.

Hvis Nav henviser deg til gjeldsrådgivning i kommunen, vil du bli kalt inn til en førstegangssamtale. I samtalen skaffer vi oss et overblikk over situasjonen din. Til dette møtet må du ta med BankID,  slik at vi kan hjelpe deg med å skaffe nødvendig dokumentasjon, som for eksempel inntekstinformasjon/skatteoppgjør og oversikt over gjeld og andre utgifter. 

Les mer om gjeldsrådgiving på NAV sine hjemmesider

Økonomisk sosialhjelp 

Økonomisk stønad er en midlertidig inntekt. Målet med stønaden er at du så raskt som mulig skal kunne klare deg selv. Før du kan få stønad må du vurdere alle andre muligheter til å forsørge deg selv. NAV vurderer situasjonen din individuelt. Det vil si hvilke behov du har for veiledning og oppfølging og hvor mye du kan få i støtte.

NAV-kontoret trenger opplysninger om inntekter, utgifter og personlige forhold som livssituasjon, familiesituasjon, bosituasjon, alder og helse. NAV skal ta særlig hensyn til barn og unges behov, for eksempel barnehage, skole- og fritidsaktiviteter.

Slik søker du 

Du søker om økonomisk sosialhjelp på Nav sine nettsider. 

Digitalt søknadsskjema

Hvis du av ulike årsaker ikke kan eller ønsker å benytte deg av den digitale søknaden om økonomisk stønad, kan du fortsatt møte opp på NAV-kontoret eller bruke papirsøknad.

Last ned papirsøknad for økonomisk stønad

Her finner du NAV-kontoret i Indre Fosen