Løsningen dekker foreløpig tre kategorier lovbrudd: tyveri, skadeverk og innbrudd, men ytterligere kategorier vil legges til fortløpende. På sikt vil løsningen dekke alle kategorier som egner seg for digital anmeldelse.
Hvordan fungerer det?
For at politiet skal kunne reagere på lovbruddet, er det viktig med gode beskrivelser av hendelsen og med så mange opplysninger som mulig. En anmeldelse kan inneholde flere typer lovbrudd, så lenge de er en del av samme hendelse og mot samme virksomhet.
Dersom flere gjerningspersoner er involvert i samme lovbrudd, skal det likevel kun leveres én anmeldelse. Det er da særdeles viktig med god beskrivelse av hva hver enkelt har gjort og hvorfor hen mistenkes for det aktuelle lovbruddet.
Noen opplysninger vil være viktige å fylle inn selv om de ikke er påkrevd, eksempelvis serienummer på stjålne gjenstander og fødselsnummer på involverte personer.
Ulike vedlegg
Overvåkningsvideo eller annen dokumentasjon kan følge anmeldelsen som vedlegg. Anmeldelsesløsningen støtter kun følgende filformat: gif, png, jpeg, jpg, heic, heif, mp4, mov, webm, avi og pdf. Dersom filen som skal vedlegges er i et annet format, må den derfor konverteres til et av disse for å kunne legges ved.
Grensen for størrelsen på vedleggene er 1 GB for ett vedlegg og 3 GB for alle vedleggene til sammen.
Erstatningskrav og fullmakt
Med ny digital anmeldelse kan en reaksjon komme raskt, så eventuelle erstatningskrav bør sendes inn sammen med anmeldelsen. Det er viktig at virksomhetens tap er godt dokumentert, samt hvorfor dette skal erstattes. Dersom virksomheten ønsker å reise erstatningskrav må det legges ved fullmakt på at den som anmelder har rett til å kreve erstatning på vegne av den aktuelle virksomheten.
Fullmakten må inneholde informasjon om hvem som gir den, hvem som får den og hva det gis fullmakt til. Den bør også være signert med sted og dato.
Ettersendelse av opplysninger
Dersom virksomheten ønsker å gi mer informasjon til en allerede innsendt anmeldelse, må politiet kontaktes. Henvis da til saksnummeret. Saksnummer finnes i oversikten over virksomhetens innsendte anmeldelser. Saksnummer kan også brukes som referanse i en evt. ny anmeldelse dersom man mener det kan være en kobling mellom dem.