Ikke bruk toalettet som søppelbøtte!

Forskjellig avfall som er blitt funnet i renseanleggene i kommunen. Våtservietter, sjokoladepapir, barberhode.  - Klikk for stort bildeDette er avfall som har blitt funnet i renseanleggene i kommunen vår.

Søppel som kastes i toalettet skaper problemer for renseanleggene våre. Det er kun tre ting som skal i do - tiss, bæsj og dopapir.

Hvis plast, kluter og annet avfall skylles ned i toalett og vask vil det binde seg sammen og tette rør eller feste seg i pumper.

Våtservietter er den store verstingen blant det som skylles ned i toalettet. Disse er nesten like ille som et tøystykke, og blir stående som en propp i rørene.

Vi trenger din hjelp!

For å få bukt med problemet trenger vi hjelp fra alle våre innbyggere. Kast søppel der det hører hjemme - i søppelbøtta!

Når doen blir brukt som søppelbøtte kan det føre til at levetiden på utstyret til kommunen forkortes, og det bidrar til forurensning i naturen og i havet.

Et tips er å kjøpe en liten søppelkasse til badet, som du kan bruke til bomullspinner, våtservietter og annet avfall som oppstår på badet.

Dette skal ikke i do:

• Q-tips
  • Snus og sneiper
  • Våtservietter
  • Bind
  • Tamponger
  • Fett
  • Matrester
  • Bleier
  • Annet avfall

Avløpsgebyret øker

Driften av vann- og avløpsnettet i kommunene er finansiert av gebyrer. Avløpspumper som går i stykker, avløpsrør som må renskes og avfall som må fjernes fra pumpestasjoner gir kommunen ekstra utgifter.

Det bidrar til å øke avløpsgebyret, som alle huseiere betaler.

Dovett.no