Ny administrativ organisering i indre Fosen kommune

1. januar startet Indre Fosen kommune arbeidet med å kartlegge kommunens administrative organisering. 

Prosjektet startet på bakgrunn av en forvaltningsrevisjon om internkontroll som konkluderte med at kommunen blant annet manglet overordnede mål, klare ansvarsforhold, et helhetlig risikosystem og evalueringsrutiner. 

Rapport, områdegjennomgang 2023 (PDF, 2 MB)

Organisering basert på funksjon

Kommunedirektøren har besluttet at den administrative organiseringen av kommunen skal være funksjonsbasert, og overordnet organisasjonskart vil se slik ut: 

Overordnet organisasjonskart i Indre Fosen kommune - Klikk for stort bildeOverordnet organisasjonskart i Indre Fosen kommune

Kultur vil tilhøre Samfunn, PPT (Pedagogisk-psykologisk tjeneste) vil tilhøre Helse, Barnevern vil tilhøre Helse, Eiendom vil tilhøre Fellestjenester og Næring vil tilhøre Samfunn. Fellestjenestene vil bestå av Eiendom, Fosen IKT, Økonomi, Fosen inkasso og Personal og kommunikasjon. En slik funksjonsbasert organisering gir flest fordeler og minst ulemper sett opp mot de målene som ble satt for prosjektet.   

Arbeidet med å bygge strukturene i den enkelte sektor og fellestjenestene starter i august. Etter sommeren vil alle blant annet jobbe med mål og resultatkrav. Det innebærer: 

  • Plan for virksomhetsstyring i Indre Fosen kommune 
  • Plan for oppfølging av internkontroll i Indre Fosen Kommune  
  • Plan for oppdatering av delegeringsreglement

Involvering, plan og dialog

I arbeidet med prosjektet har ansatte, tillitsvalgte og ledere vært involvert. Dagens organisering og situasjon av sektorene har blitt kartlagt, og det har blitt utarbeidet en prosjektplan. Prosjektet har hatt dialog med alle sektorene knyttet til hva som forventes av fellestjenestene (ansvar, oppgaver, leveranser og tjenestenivå). I tillegg har kommunen hatt fysiske samlinger og alle de ansatte har hatt mulighet til å komme med tilbakemeldinger via et digitalt spørreskjema.