Vil du være meddommer?

Nå kan du melde din interesse for å være meddommer i perioden 2025-2028. Frist for å melde interesse er 15. mai 2024.

Norges lover ligger åpen med en hammer liggende over seg.  - Klikk for stort bilde Robin Lund

Indre Fosen kommune skal velge følgende meddommerutvalg for perioden 01.01.25 - 31.12.28:

• Meddommere til lagmannsretten
  • Meddommere til tingretten
  • Jordskiftemeddommere til jordskifteretten
  • Skjønnsmedlemmer

Søk om å bli meddommer

Hva er en meddommer?

Meddommere er vanlige innbyggere som er med på å ta avgjørelser i rettssaker. Som meddommer kan du regne med å bli innkalt en til tre ganger i året. De fleste rettssaker varer fra en til tre dager, men enkelte saker kan vare lenger.

Vervet som meddommer er en samfunnsplikt, og vanligvis får du fri fra jobb for å utføre vervet. Hvis du taper arbeidsfortjeneste, gis det erstatning for dette. Studenter, pensjonister eller arbeidsledige får en godtgjøring på 750 kroner per dag i retten.

Mer informasjon om hva det vil si å være meddommer

Slik blir du meddommer

Lovverket stiller krav til hvem som kan velges til meddommer i Indre Fosen kommune. Noen av disse kravene er at

• du er folkeregistrert i Indre Fosen kommune
  • du er over 21 år og under 70 år ved valgperiodens start 01.01.2025
  • du snakker og forstår norsk
  • du er statsborger i Norge eller et annet nordisk land, eller har vært folkeregistrert som bosatt i Norge de tre siste årene
  • du har plettfri vandel
  • du kan blant annet ikke jobbe i politiet, kriminalomsorgen, domstolene, Justisdepartementet, påtalemyndigheten, Politihøgskolen eller Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS (tidligere Fengselsskolen)
  • du kan ikke være praktiserende advokat eller advokatfullmektig
  • du kan ikke være under offentlig gjeldsforhandling eller konkursbehandling eller i konkurskarantene
  • du må være personlig egnet til oppgaven (må kunne følge forhandlingene i retten, forstå de problemstillinger saken reiser, ta stilling til problemstillingene og gi uttrykk for ditt syn)

Personer som er døve eller blinde, sterkt syns- eller hørselssvekket eller ute av stand til å gjøre seg forstått, kan heller ikke være meddommere.

Skjønnsmedlem

Fylkestinget oppnevner skjønnsmedlemmene etter forslag fra kommuner og domstoler. Skjønnsmedlemmer benyttes i saker som omhandler skjønn. For domstolene er det viktig at skjønnsmedlemmene besitter en særlig kompetanse, for eksempel innen verdifastsettelse av landbrukseiendommer, økonomi og regnskap, skogbruk, bygningsfaglig kompetanse eller reindrift. Her gjelder ikke den øvre aldersgrensen som er satt for meddommere.

Mer informasjon om skjønnsmedlem