Hva gjør PPT?
PP-tjenesten samarbeider med og støtter barnehager og skoler i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende tilbud til barn og unge som kan ha behov for tilrettelegging. PP-tjenesten bistår også barnehager og skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling, og utarbeider sakkyndige vurderinger av barn og elevers særlige behov. Dette står i barnehageloven § 33 og opplæringsloven § 11-13.
Hvordan kontakte og få hjelp av PPT?
Ta kontakt med leder for PP-tjenesten, Jannicke Askjem. Kontaktinformasjon finner du nederst på denne siden.
Rutine for samarbeid mellom barnehage og PPT
Når barnehagen er bekymret for et barn, skal kommunens BTI-veileder brukes, og saken skal drøftes i barnehagens interne støttesystem. Barnehagen skal vurdere tilrettelegging og iverksette tiltak i samarbeid med foresatte. Barnehagen skal dokumentere arbeidet i stafettloggen på nivå 1, og tiltakene evalueres etter seks til åtte uker. PPT kan gi råd, veilede og hjelpe til.
Hvis barnehage og/eller foresatte vurderer at tiltakene ikke har hatt ønsket effekt, ber barnehagen leder i PPT om en drøftingssamtale. Følg “Rutine for drøfting av sak mellom pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) og barnehage/skole”.
- Barnehagen dokumenterer i stafettlogg.
- PPT skriver et drøftingsmøtereferat i sitt fagprogram, og sender dette til barnehagen.
- Saken videreføres eller avsluttes i PPT.
Barnehagen vurderer behovet for tilrettelegging etter barnehageloven §37. PPT kan veilede barnehagen på tiltak i stafettlogg. Stafettloggen oppdateres da til nivå 2.
Områdeleder barnehage/enhetsleder/styrer vurderer behov for spesialpedagogisk hjelp. Enhetsleder/styrer sender bestilling av sakkyndig vurdering til PPT, og denne er signert av foresatte. Pedagogisk rapport legges ved, og foresatte er kjent med innholdet i denne.
PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov for spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 31.
Områdeleder barnehage/enhetsleder fatter enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp. Barnehagen skriver tiltak inn i stafettlogg sammen med foresatte innen en måned etter vedtak.
PPT følger opp eller deltar i vurdering av arbeidet som blir gjort for barnet: PP-rådgiver deltar i stafettlogg/IP der det er nyttig for barnet og/eller PPT bidrar med kompetanseheving til barnehagen.
Barnehagen skriver årsrapport fra den spesialpedagogiske hjelpa og sender den til områdeleder barnehage, med kopi til PPT og foresatte (barnehage). Ved endringer i barnets behov må barnehagen ta kontakt med PPT for ny sakkyndig vurdering.
Rutine for samarbeid mellom skole og PPT
Når skolen er bekymret for et barn, skal kommunens BTI-veileder brukes og saken skal drøftes i det interne støttesystemet. Skolen skal iverksette tiltak innen tilpasset opplæring (§11-1) eller intensiv opplæring 1.-4.trinn (§11-3) i samarbeid med elev og foresatte. Tiltakene evalueres etter seks til åtte uker. Skolen skal dokumentere arbeidet i stafettlogg sammen med foresatte. Se også pkt 2. PPT kan gi råd, veilede og hjelpe til.
Skolen arbeider med tilpasning av opplæringa. Kan man ved å se på arbeidsformer og pedagogiske metoder, bruk av læremidler, organisering, læringsmiljøet, læreplaner og vurdering gjøre endringer som kan bidra til økt utbytte av opplæringa? PPT kan gi råd, veilede og hjelpe til. Pedagogisk analyse kan benyttes.
Skolen vurderer jevnlig og systematisk om eleven har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringa, jf. Veileder for tilpasset opplæring og individuell tilrettelegging 3.1 og 3.2 (Udir).
Hvis skolen og/eller foresatte vurderer at tiltakene ikke har hatt ønsket effekt, ber skolen leder i PPT om en drøftingssamtale. Følg "Rutine for drøfting av sak mellom pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnehage/skole". Pedagogisk analyse kan benyttes som verktøy. Merk: Hvis PP-rådgiver sitter i skolens interne støttesystem, og saken er drøftet der, utgår punkt 4 og 5.
Drøftingsmøte 2 gjennomføres etter samme rutinebeskrivelse hvis nye tiltak ikke har ønsket effekt.
Hvis utprøvde tiltak ikke har ført til at eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringa, og man er kommet til nivå 2 i BTI, har eleven rett til individuell tilrettelegging (§11-4, §11-5 og/eller §11-6). Hvis eleven kan ha behov for individuelt tilrettelagt opplæring (§11-6), sender skolen henvisning om sakkyndig vurdering til PPT (§11-7). Se eget skjema.
PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov for individuelt tilrettelagt opplæring (§11-7). Dersom eleven har rett på individuell tilrettelagt opplæring, og personlig assistanse og/eller fysisk tilrettelegging, skal PPT gjøre en helhetlig vurdering (§11-4, §11-5 og/eller §11-6).
Rektor fatter enkeltvedtak om individuell tilrettelegging. Skolen utarbeider IOP for elever som skal ha individuelt tilrettelagt opplæring (§11-10). PPT kan veilede skolen.
PPT følger opp eller deltar i vurdering av arbeidet som blir gjort for eleven, for eksempel som deltakere i stafettlogger/IP. PPT kan også bidra med veiledning på systemnivå.
Skolen skal evaluere elevens utbytte av den individuelt tilrettelagte opplæringen (årsrapport) en gang i året (§11-11). Denne sendes foresatte, med kopi til PPT.
Ved endringer i behovet for individuelt tilrettelagt opplæring, kan skolen ta kontakt med PPT for ny sakkyndig vurdering.
Inkluderingsveilederen (PDF, 7 MB)
Forespørsel om sakkyndig vurdering - barnehage (PDF, 136 kB)
Henvisning for sakkyndig vurdering - skole (PDF, 196 kB)
Samtykke til informasjonsutveksling mellom Indre Fosen PPT og andre enheter
Samtykke til informasjonsutveksling mellom PPT grunnskole og PPT videregående
Organisasjonsnummer
875319302
Besøksadresse
Indre Fosen PPT
Helsetunet
7100 Rissa
Send sikkert til PPT via kontaktskjema