Hvem kan få hjelp av PPT?
Tjenesten er til for å hjelpe personer med særskilte behov, både barn og voksne.
I barnehagen har du krav på en individuell utviklingsplan (IUP). I grunnskolen har du krav på en individuell opplæringsplan (IOP). Disse planene utarbeides i barnehagene og skolene.
Eksempler på særskilte behov kan være
- språk- og talevansker
- konsentrasjonsvansker
- sosiale- og emosjonelle vansker
- atferdsvansker
- syn- og hørselsvansker
- matematikkvansker
- nonverbale lesevansker
Indre Fosen pedagogisk-psykologiske tjeneste samarbeider med barnehagene om tidlig innsats og forebygging. Vi bidrar også med råd og veiledning om pedagogisk ledelse, gruppeledelse og læringsmiljø.
Hvordan kontakte og få hjelp av PPT?
Du kan sende inn henvendelse til PPT via vårt sikre digitale skjema, eller ta direkte kontakt med saksansvarlig hvis denne er kjent. Ved generelle spørsmål eller andre henvendelser kan også leder kontaktes direkte.
Digitalt skjema, PPT
Rutine for samarbeid mellom barnehage/skole og PPT
Her kan du se rutinen for samarbeidet mellom barnehage/skole og PPT.
For barnehage
Ved bekymring eller uro for et barn, benyttes kommunens BTI-veileder og saken drøftes i barnehagens interne støttesystem. Vurder tilrettelegging og iverksett tiltak i samarbeid med foresatte, dokumenter i stafettlogg. Tiltakene evalueres etter seks til åtte uker, dokumenters i stafettlogg.
For skole
Ved bekymring eller uro for et barn, benyttes kommunens STI-veileder og saken drøftes i barnehagens interne støttesystem. Iverksett tiltak i samarbeid med elev og foresatte, dokumenter i stafettlogg. Tiltakene evalueres etter seks til åtte uker, dokumenters i stafettlogg. Se også punkt 4.
For barnehage
Hvis tiltakene ikke har hatt ønsket effekt, opprettes nytt tiltak der PPT kontaktes for en drøftingssamtale. Barnehagen dokumenterer i stafettlogg og PPT i eget fagsystem. Rutine for drøfting av sak mellom pedagogisk- psykologisk tjeneste og barnehage/skole benytte i samtalen.
For skole
Hvis tiltakene ikke har hatt ønsket effekt, opprettes nytt tiltak der PPT kontaktes for en drøftingssamtale. Følg “rutine for drøfting av sak mellom pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barnehage/skole”. Pedagogisk analyse benyttes som verktøy.
For barnehage og skole
Drøftingsmøte 2 gjennomføres etter samme rutinebeskrivelse hvis nye tiltak ikke har ønsket effekt. Barnehagen dokumenterer i stafettlogg og PPT i eget system.
For barnehage
PPT og barnehagen vurderer behovet for styrkningsressurs i gruppa, eventuelt behov for tilrettelegging etter barnehageloven §37. Ved søknad om tilrettelegging må man ha underskrift fra foresatte. Opplysninger må hentes inn fra helsesektoren. De private barnehagene sender søknad etter § 37 til enhetsleder barnehage. Barnehagen skriver rapport basert på tiltakene.
For skole
Skolen arbeider med tilpasning av opplæringa.
- Kan man ved å se på arbeidsmåter, organisering, rutiner, materiell, læremidler og hjelpemidler gjøre endringer som kan bidra til økt utbytte av opplæringa?
- se på forhold rundt eleven - relasjon til voksne/og eller jevnaldrende, klassemiljø, sammensetning av grupper og timeplan.
For barnehage
Områdeleder barnehage innvilger styrkningsressurs eller fatter vedtak om tilrettelegging for de private barnehagene. Enhetsledere i de kommunale barnehagene gjør vedtak om dette selv. PPT kan veilede barnehagen på forespørsel.
For skole
Skolen gjør en vurdering av om eleven har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringa, og gjør en kartlegging av denne, jfr. opplæringsloven § 5-4.
For barnehage
Områdeleder barnehage/enhetsleder/styrer og PPT vurderer behov for spesialpedagogisk hjelp. Enhetsleder barnehage/styrer/foresatte sender henvisning til PPT. Pedagogisk rapport blir vedlagt, og foresatte er kjent med innholdet i denne.
For skole
Henvisning sendes etter avtale med foresatte fra skolen til PPT, hvis utprøvde tiltak ikke har ført til at eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringa. Pedagogisk rapport blir vedlagt, og elev og foresatte er kjent med innholdet.
For barnehage
PPT gjør en sakkyndig vurdering av behov for spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 31.
For skole
PPT gjør en sakkyndig vurdering om det er behov for spesialundervisning (kan konkludere med tilråding om spesialundervisning eller tilpasset opplæring).
For barnehage
Områdeleder barnehage/enhetsleder/styrer fatter enkeltvedtak om spesialundervisning. Barnehagen skriver IUP innen en måned etter vedtak.
For skole
Rektor fatter enkeltvedtak om spesialundervisning. Skolen skriver IOP innen en måned etter vedtak.
For barnehage
PPT veileder barnehagen etter avtale med enhetsleder barnehage eller styrer i enkelte individsaker. Det skrives veiledningsavtale. PPT avslutter andre saker, men kan bidra med veiledning på systemnivå. PPT er deltakere i stafettlogger og ansvarsgrupper/IP der det er nyttig for barnet.
For skole
PPT avslutter som hovedregel saken, men kan bidra med veiledning på systemnivå. PPT er deltakere i stafettlogger og ansvarsgrupper/IP der det er nyttig for eleven.
For barnehage
Årsrapport skrives med frist 1. mai. Årsrapport sendes områdeleder barnehage, med kopi til PPT og foresatte (barnehage). Ved endringer i barnets situasjon må barnehagen ta kontakt med PPT for ny vurdering.
For skole
Årsrapport skrives med frist 1. mai. Årsrapporten sendes foresatte, med kopi til PPT (skole).
Inkluderingsveilederen (PDF, 7 MB)
Forespørsel om sakkyndig vurdering (PDF, 136 kB)
Postadresse
Indre Fosen PPT
Postboks 23
7101 Rissa
Besøksadresse
Indre Fosen PPT
Helsetunet
7100 Rissa